Socialna varnost in zavarovanja
Povezane teme iz Priročnika SPOT
- Osnovno svetovanje 4.2 · postopke prijave v obvezna socialna zavarovanja
Vsebina
Socialna varnost in zavarovanja se urejajo preko obveznih socialnih zavarovanj. Obvezna socialna zavarovanja zajemajo pet zavarovanj, ki se urejajo preko enotnih obrazcev (M-1 prijava, M-2 odjava in M-3 sprememba podatkov). Zavarovanje za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni pa ni obvezno samo za delavce ampak tudi za osebe opredeljene v 17. in 18. členu ZZVZZ in se za njih urejajo preko obrazca M12.
V obvezna socialna zavarovanja so zajeta naslednja zavarovanja:
- pokojninsko in invalidsko zavarovanje,
- zdravstveno zavarovanje,
- zavarovanje za starševsko varstvo,
- zavarovanje za primer brezposelnosti
- zavarovanje za dolgotrajno oskrbo.
Postopki, katerih zavezanci so pravne ali fizične osebe vpisane v Poslovni register Slovenije se izvajajo le elektronsko:
- preko portala SPOT,
- kadrovskega vmesnika, ki omogoča elektronski prenos podatkov iz kadrovske aplikacije pri delodajalcu ali
- na eni od točk SPOT, kjer elektronsko vlogo po vašem pooblastilu pripravi uslužbenec točke SPOT.
V primeru, ko je zavezanec fizična oseba (npr. kmet) vlogo odda z obrazcem v papirni obliki:
- na najbližji območni enoti ali izpostavi ZZZS ali
- po pošti.
e-postopki SPOT
Prijava v obvezna socialna zavarovanja (obrazec M-1)
Začni
Odjava iz obveznih socialnih zavarovanj (obrazec M-2)
Začni
Sprememba podatkov v obveznem socialnem zavarovanju (obrazec M-3)
Začni
Prijava/odjava zavarovanja za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni (obrazec M12)
Začni
Stopnja prispevkov in plačevanje obveznega socialnega zavarovanja
Socialna varnost v Sloveniji temelji na plačevanju prispevkov, ki jih vsi zaposleni, njihovi delodajalci in samozaposleni plačujejo v sistem socialne varnosti. Višina prispevkov, ki jih plačujeta delodajalec in delavec, je določena z Zakonom o prispevkih za socialno varnost.
Prispevke za socialno varnost zaposlenih delavcev kot davčni odtegljaj odtegne in odvede delodajalec, plačajo pa se v breme delodajalca in v breme delavca ob izplačilu mesečne plače. Osnova za obračun prispevkov je bruto plača in nadomestila plače ter drugi prejemki iz delovnega razmerja (osnove so določene v 144. členu ZPIZ-2).
Stopnje in zneski prispevkov delodajalca in delavca so:
Prispevek za:
delodajalec
delavec
- pokojninsko in invalidsko zavarovanje
8,85
15,50
- obvezno zdravstveno zavarovanje
6,56
6,36
- obvezni zdravstveni prispevek - OZP (mesečni pavšal; od januarja 2024 dalje)*
39,36 EUR
- starševsko varstvo
0,10
0,10
- dolgotrajno oskrbo
1,00
1,00
- zaposlovanje
0,06
0,14
- zavarovanje za primer poškodbe pri delu in poklicne bolezni v obveznem zdravstvenem zavarovanju
0,53
/
SKUPAJ:
17,10
23,10 + mesečni pavšal OZP
Po navedenih stopnjah plačujeta prispevke tudi samostojni podjetnik in družbenik, ki je poslovodna oseba.
*Opomba: Za obdobje od januar 2024 do februar 2025 znaša OZP 35,00 eur. Za obdobje od februar 2025 do februar 2026 znaša 37,17 eur.